Ihminen ja kone – lyömätön yhdistelmä

1.11.2017
Kirsi Kostia

Ihminen ja kone – lyömätön yhdistelmä

Kukaan meistä ei ole välttynyt viimeisen vuoden aikana robotiikka- tai automaatiokeskusteluilta. Yleissävy on ollut huolestunut; ollaan huolissaan työpaikoista ja siitä mikä tulee olemaan ihmisten rooli jatkossa varsinkin tuotannollisen työn ja rutiinitehtävien osalta. Viime syksynä alkoi myös tulla konkreettisia esimerkkejä asiantuntijatyön automaatiosta. Tieto Oyj esitteli Alicia T –nimisen keinoälyn, yhden liiketoimintayksikkönsä uuden johtoryhmän jäsenen. Samoin juridiikan kentällä automaatiouudistukset tulivat julkisuuteen myös meillä. Monilla on herännyt huoli ja kysymys, onko mitkään ammatit turvassa?

Lehdistö hakee raflaavia otsikoita, mutta vastakkainasettelu on turhaa dramatiikkaa. Meidän pitäisi pikemminkin ajatella, mitä kaikkea ihminen ja kone yhdessä voivat saavuttaa. Koneet ja tekniikka ovat olleet aikaisemminkin keskeisessä roolissa, kun ihmiskunta ja ihmiset ovat ottaneet kehitysloikkia. Aikoinaan pyörän keksiminen mullisti kaupan ja kuljetuksen, myöhemmin höyrykoneet ja autot ovat vallankumouksellisesti muuttaneet tekemisiämme. Toki samassa yhteydessä on aina työn tekeminen muuttunut. Joillekin se on merkinnyt esimerkiksi ammatin katoamista tai tarvetta radikaaliin muutokseen, mutta taas toisille on auennut uusia mahdollisuuksia.

Koneet eivät vie kenenkään työpaikkoja. Työtehtäviä automatiikka sen sijaan muokkaa. Koneet ovat jo pitkään olleet parempia laskemisessa, suorituskyvyssä ja nopeudessa, ne jaksavat rutiineja ja toistoja, eivätkä väsy tai turhaudu. Robotiikan lisääminen on myös tuonut työtä Suomeen. Uudenkaupungin autotehtaan kaltaiset esimerkit kannustavat varmasti monia miettimään automaation mahdollisuuksia uhkien sijaan.

Mitä sitten jää meille ihmisille? No paljonkin. Robotiikka on vasta kehittymässä ja siinä kehitystyössä tarvitaan paljon aivokapasiteettia. Myös asiakaspalvelussa ja ihmisten kohtaamisessa – human to human - toinen ihminen on lyömätön. Samoin luovissa ja monimutkaisissa tehtävissä ihminen on edelleen paras. 

Mitä nyt sitten pitäisi tehdä? Ottaa automaatiota ja robotiikkaa käyttöön. Ja samalla vapauttaa ihmisiä esimerkiksi erilaiseen aitoon asiakaspalveluun. Sen sijaan, että yritämme leikata koko ajan kustannuksia, olisi hyvä myös miettiä, miten saisimme paremmalla asiakaspalvelulla kasvua aikaan. Tässä olisi mahtava tilaisuus fiksuille yrityksille.

Kirsi Kostia

Tämä blogikirjoitus on alunperin julkaistu Attidon blogissa 27.4.2017

Kommentoi
Ei kommentteja.